Βιβλιοθήκη

Ημερολόγιο Πεποιθήσεων | Άσκηση Ενός Μήνα

Οι πεποιθήσεις μας καθορίζουν τον τρόπο με τον οποίο βιώνουμε κάθε κατάσταση. Ο κατάλογος των πεποιθήσεων μας αρχίζει από την ώρα της γέννησης μας.

Όσο πιο κοινή σε όλους είναι μια πεποίθηση τόσο πιο δύσκολο να την αναγνωρίσουμε και να απαλλαγούμε από αυτή.

Συχνά η ερώτηση

Τι πιστεύω για αυτό που συμβαίνει και με κάνει να νιώθω τα συναισθήματα αυτά;

μπορεί να βοηθήσει να βρούμε τους προγραμματισμούς μας!

Το πρώτο βήμα είναι να παρακολουθήσετε τo βίντεο που  ακολουθεί.

Ξεκινάμε με τη θεωρία σε power poınt όπως το συνηθίζουμε και μετά σας εξηγώ τον τρόπο που μπορείτε να ξεκινήσετε να παρατηρείτε καθημερινά τον εαυτό σας. Είναι ένας απλώς αλλά πολύ σημαντικός τρόπος αυτογνωσίας. Ο πρώτος στόχος μας είναι καθημερινά να συμπληρώνετε το Ημερολόγιο για ΕΝΑ ΜΗΝΑ. Μετά βάση των ανακαλύψεων μας θα συνεχίσουμε στο επόμενο βήμα…..
Για έναν θεραπευτή πιστεύω ότι είναι σημαντικό να αναγνωρίζει, να παρατηρεί και  να αντιλαμβάνεται τα συναισθήματα που του δημιουργούνται, από τα διάφορα ερεθίσματα που αντιμετωπίζει κατά την διάρκεια της μέρας του και ιδιαίτερα κατά τις συνεδρίες του. Να μπορεί να παρακολουθεί τις αντιδράσεις στο σώμα του και να πλησιάζει τις πεποιθήσεις που τον οδηγούν στα συναισθήματα αυτά. Ιδιαίτερα τα αρνητικά.
Ο θεραπευτής που προσέχει τα μηνύματα του σώματός του, που παρακολουθεί τα συναισθήματα και τις σκέψεις του, μπορεί να εκπέμπει στον δέκτη/πελάτη του την σημαντικότητα της ενασχόλησης με τον εαυτό, ούτως ώστε να τον γνωρίσει καλλίτερα και να μπορεί να τον διατηρεί σε μία ισορροπία και αρμονία. Με τον τρόπο αυτό κάθε θεραπευτική προσέγγιση μπορεί να είναι πιο αποτελεσματική και ο α-σθενής να μπορεί να διατηρεί το σθένος του, την εξισορρόπηση που του προσφέρει η εκάστοτε αγωγή κατά τη διάρκεια αλλά και μετά τις συνεδρίες που του προσφέρονται.
Συχνά αναφερόμαστε στην σχέση που έχουν τα συναισθήματα μας με τα προβλήματα υγείας που αντιμετωπίζουμε. Πολλοί είναι οι θεραπευτές αλλά και οι γιατροί οι οποίοι αναφέρουν στους ασθενείς τους, τα πιθανά συναισθήματα που επιδεινώνουν ή και που δημιουργούν προβλήματα σε συγκεκριμένα όργανα και λειτουργίες του σώματος. Οι περισσότεροι ίσως έχουν διαβάσει το απλό και ευχάριστο βιβλίο ¨Μεταμορφώστε την ζωή σας¨ της Louise L. Hay ή το ¨Η αρρώστια προσπαθεί να με γιατρέψει¨ του Philippe Dransart και πολλά άλλα αξιόλογα βιβλία.
Το πρώτο λοιπόν βήμα είναι η αναγνώριση του τι συμβαίνει στο υλικό, στο συγκινησιακό και το νοητικό μας σώμα. Το επόμενο βέβαια είναι να δούμε τι θα μπορούσαμε να κάνουμε, ούτως ώστε τη ζωή μας να τη διέπει η κατανόηση, η αποδοχή και η αρμονία. Καθώς ερχόμαστε σε επαφή με τις πεποιθήσεις μας μπορούμε να επιλέξουμε ποιες από αυτές μας αναστατώνουν, δεν μας επιτρέπουν να έχουμε έρμα, ομοιόσταση. Μπορούμε με απλούς τρόπους, δίχως να χρειάζεται να είμαστε ψυχολόγοι, να βοηθήσουμε τον εαυτό μας αλλά και τους δέκτες/πελάτες μας να κάνουμε ένα βήμα προς τον εαυτό μας, αυτό που πραγματικά ήμαστε :

Μοναδικοί και Τέλειοι στη συγκεκριμένη φάση της ζωής μας!

 

  • Καταγραφή γεγονότος
  • Καταγραφή δικής μου αντίδρασης
  • Καταγραφή αντίδραση του άλλου
  • Πως ένιωσα τα συναισθήματά μου
  • Εγώ τι πιστεύω που με έκανε να νιώσω αυτά τα συναισθήματα.

Λίστα πιθανών αρνητικών συναισθημάτων:

ΘΥΜΟΣ
Οργή
Πικρία
Αγανάκτηση
Απόγνωση
Αναβρασμός
Ενόχληση
Εκνευρισμός
Εχθρότητα
Λύσσα
Κακία
Χαιρεκακία

ΘΛΙΨΗ
Λύπη
Πίκρα
Ακεφιά
Κατήφεια
Μελαγχολία
Αυτολύπηση
Μοναξιά
Καημός
Απελπισία
Κατάθλιψη

ΑΠΟΜΟΝΩΣΗ
Απαισιοδοξία
Ανησυχία
Αμφιβολία
Μεμψιμοιρία
Ματαίωση
Ανασφάλεια
Καχυποψία

 

ΕΚΠΛΗΞΗ
Σοκ
Κατάπληξη
Θαυμασμός
ΑπορίαΦΟΒΟΣ
Άγχος
Αναστάτωση
Νευρικότητα
Έγνοια
Τρόμος
Ανησυχία
Δέος
Φρίκη
Πανικός

ΑΠΟΣΤΡΟΦΗ
Περιφρόνηση
Δυσφορία
Απέχθεια
Σιχασιά
Αηδία

ΝΤΡΟΠΗ
Ενοχή
Αμηχανία
Απογοήτευση
Τύψεις
Ταπείνωση
Εξευτελισμός
Καταίσχυνση
Συστολή
Μετάνοια

Λίστα πιθανών πεποιθήσεων:

1-    Πρέπει να έχω δίκαιο για να αξίζω, για να με αγαπάνε.
2-    Πρέπει να έχω …… για να νιώθω ασφαλής.
3-    Πρέπει να έχω ……  για να αξίζω.
4-    Πρέπει να κάνω …. για να αξίζω.
5-    Πρέπει να είμαι καλύτερος από τους άλλους για να αξίζω.
6-    Πρέπει να είμαι σαν τους άλλους για να με δέχονται και να με αγαπάνε.
7-    Πρέπει να είμαι όμορφος για να με δέχονται.
8-    Αν δεν με αγαπάνε οι άλλοι δεν είμαι ασφαλής.
9-    Αν δεν με δέχονται οι άλλοι δεν αξίζω.
10-    Πρέπει να είμαι τέλειος για να με δέχονται και να με αγαπάνε.
11-    Οι άλλοι θα με δέχονται και θα με θέλουν μόνο αν με βλέπουν σα δυνατό και ανώτερο.
12-    Πρέπει να αποδείξω την αξία μου συγκριτικά με τους άλλους.
13-    Δε μπορώ να ησυχάσω αν δεν είναι όλα τακτοποιημένα και καθαρά.
14-    Αξίζω σύμφωνα με τη γνώμη των άλλων. Αν δε με δέχονται δεν αξίζω. Πρέπει να έχω την παραδοχή τους.
15-    Αξίζω μόνο όταν κάνω πολλά πράγματα.
16-    Αν δεν αξίζω, τότε δεν θα με θέλουν οι άλλοι, θα μείνω μόνος/η και δεν θα είμαι ασφαλής γιατί ούτε την προστασία του Θεού θα έχω.
17-    Πρέπει να ικανοποιήσω τους άλλους και να είμαι ευχαριστημένοι με μένα για να αξίζω.
18-    Δεν μπορώ να πω ¨¨όχι¨ στους άλλους, θα χάσω την αγάπης τους. Δε θα με θέλουν.
19-    Είμαι ανίκανος να σκεφτώ, να αποφασίσω για τον εαυτό μου. Πρέπει να βρω κάποιο να μου πει τι να κάνω.
20-    Είμαι ανίκανος
21-    Είμαι τεμπέλης
22-    Δεν είμαι έξυπνος
23-    Δε θα καταφέρω να πετύχω αυτό που θέλω.
24-    Τα πράγματα δε μπορεί να είναι πάντα ευχάριστα.
25-    Οι άλλοι γελάνε για μένα, με κοροϊδεύουν.
26-    Δε μπορώ να εμπιστεύομαι τους άλλους.
27-     Δεν αξίζω ό,τι και να κάνω.
28-    Δεν αξίζω όταν με μαλώνουν, κατηγορούν ή όταν είναι θυμωμένοι μαζί μου.
29-    Κινδυνεύω όταν είναι θυμωμένοι μαζί μου ή όταν με μαλώνουν, κατηγορούν ή απορρίπτουν.
30-    Οι άνθρωποι δεν με αγαπάνε.
31-    Οι άνθρωποι είναι επιθετικοί.
32-    Είμαι χωρίς προστασία, είμαι ευάλωτος/η –σε κίνδυνο.
33-    Δεν αξίζω τη στοργή, την τρυφερότητα ή την εκδήλωση της αγάπης.
34-    Είμαι αδικημένος/η δεν υπάρχει δικαιοσύνη.
35-    Δεν πρέπει να ζητάω αυτό που χρειάζομαι.
36-     Το ανθρώπινο σώμα είναι αδύναμο και ευάλωτο σε αρρώστιες και πόνο.
37-    Κινδυνεύω να αρρωστήσω, να πονέσω, να πεθάνω.
38-    Δεν έχω το δικαίωμα να είμαι ευτυχισμένος/η ή ευδιάθετος/η όταν οι άλλοι είναι άρρωστοι.
39-    Η αρρώστια είναι αδυναμία και δεν αξίζω να είμαι άρρωστος.
40-    Χωρίς τους άλλους δεν αξίζω και δεν είμαι ασφαλής.
41-    Πρέπει να παλέψω για την ελευθερία μου.
42-    Μόνο με αυτόν το συγκεκριμένο άνθρωπο, πράγμα, κατάσταση, ουσία δραστηριότητα μπορώ να νιώθω ευτυχία, ασφάλεια ή ότι αξίζω. Τίποτα άλλο δεν θα με βοηθήσει να νιώθω καλά. Ούτε κάτι παρόμοιο.
43-    Δεν πρέπει να δείχνω τα συναισθήματά μου. Δεν πρέπει να δείχνω τον πόνο μου.
44-    Ο γονιός μου δεν είναι σωστός. Δεν αξίζει. Δεν είναι δίκαιος.
45-    Αφού ο γονιός μου δεν αξίζει δεν αξίζω και εγώ.
46-    Δε θέλω να είμαι σαν τον πατέρα / μητέρα μου.
47-    Δεν πρέπει να βασίζομαι στους άλλους, Δε θα είναι συνεπείς και θα στενοχωρηθώ.
48-    Χωρίς μόρφωση δεν είναι κανείς ασφαλής σε αυτό τον κόσμο.
49-    Χωρίς μια οικογένεια να με στηρίζει, μια περιουσία, έναν σύντροφο, την παραδοχή των άλλων δεν είμαι ασφαλής.
50-    Πρέπει να μου δώσουν ό,τι θέλω, όταν το θέλω και τα συγκεκριμένα άτομα.
51-    Η ευτυχία μου δεν είναι στα χέρια μου, είναι απόλυτα κάτω από τον έλεγχο των εξωτερικών παραγόντων.
52-    Οι περασμένες μου εμπειρίες και τα γεγονότα της ζωής μου έχουν προκαθορίσει την παρούσα μου ζωή και συμπεριφορά. Η επίδραση του παρελθόντος δεν μπορεί να εξαλειφθεί. Δεν μπορώ να αλλάξω.
53-    Υπάρχει μόνο μία σωστή και τέλεια λύση για το πρόβλημά μου. Αν δεν πραγματοποιηθεί θα καταστραφώ.
54-    Είναι πιο εύκολο να αποφεύγεις τις δυσκολίες και τις ευθύνες παρά να τις αντιμετωπίζεις.
55-    Ορισμένοι άνθρωποι είναι κακοί, αμαρτωλοί και άδικοι. Θα έπρεπε να κρίνονται και να τιμωρούνται.
56-    Ο καθένας θα έπρεπε να ταράζεται με τα προβλήματα και τις ανησυχίες των άλλων.
57-    Οι άλλοι γύρω μου δεν πρόκειται να αλλάξουν.
58-    Η ζωή είναι δύσκολη και δεν έχω την ικανότητα να πετύχω ή να προστατευτώ από τα πιθανά προβλήματα.
59-    Οι άλλοι φταίνε για τη δυστυχία μου.
60-    Δεν μπορώ να δεχθώ τα λάθη μου.
61-    Αν οι άλλοι ξέρουν τις αδυναμίες μου θα με απορρίψουν.
62-    Δεν μπορώ να αγαπώ τον εαυτό μου αν κάποιος με απορρίπτει.
63-    Αν δεν καταπιέζω τα συναισθήματα μου και τις δυσάρεστες εμπειρίες του παρελθόντος, θα με κυριεύουν και θα πονάω.
64-    Πρέπει να ελέγχω ό,τι γίνεται στη ζωή μου και ό,τι γίνεται στη ζωή των κοντινών μου ανθρώπων αλλιώς θα πάνε στραβά.
65-    Οι άλλοι δεν ενδιαφέρονται για μένα.
66-    Δεν μπορώ να είμαι ήσυχος/η αν όλοι οι αγαπημένοι μου δεν είναι υγιείς ή αν δεν είναι ευτυχισμένοι και εξελίσσονται στη ζωή τους.
67-    Είμαι αυτό το σώμα.
68-    Είμαι αυτά τα συναισθήματα.
69-    Είμαι αυτές οι σκέψεις.
70- Είμαι αυτή η προσωπικότητα.

ΑΣΚΗΣΗ / ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

(από τα μαθήματα Αυτογνωσίας της Αρμονικής Ζωής)

Η άσκηση αυτή γίνεται μια φορά τη μέρα.
Αναλογίζομαι πότε έχασα την ηρεμία, την ασφάλεια, την αρμονία, την ευτυχία μου ;

Καταγράφω

  1. το γεγονός : τι συνέβη, ποιο το ερέθισμα, τι σκέφτηκα, τι μου είπαν
  2. πώς αντέδρασα εγώ ; τι έκανα
  3. πώς αντέδρασε ο άλλος ; τι έκανε
  4. πώς ένιωσα ; τι συναισθήματα είχα ;  (κατάλογος)
  5. τι πιστεύω , τι πεποιθήσεις έχω που με κάνουν να νιώσω τα συναισθήματα αυτά ; (κατάλογος)

Η άσκηση αυτή σκοπό έχει να εξασκηθούμε στο να παρατηρούμε τον εαυτό μας. Ποια συναισθήματα βιώνει, πώς αντιδρά και γιατί.

Αφού καταγράψουμε για 1-2 μήνες τη συμπεριφορά μας, στο τέλος παρατηρούμε τι κοινό παρουσιάζουν οι στιγμές που δεν είμαστε χαρούμενοι. Ποια κοινή πεποίθηση ή και πεποιθήσεις μας οδηγούν στο να μη είμαστε καλά πάντα.
Το επόμενο βήμα μας , αν κρίνουμε πως η πεποίθηση αυτή δεν μας είναι χρήσιμη, αποφασίζουμε να την μετατρέψουμε βάζοντας στη θέση της μια άλλη (θα αναφερθούμε αργότερα στο τρόπο με τον οποίο μπορούμε να το πετύχουμε).

ΠΕΠΟΙΘΗΣΕΙΣ / ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΙ

Οι πεποιθήσεις μας καθορίζουν τον τρόπο με τον οποίο βιώνουμε κάθε κατάσταση. Ο κατάλογος των πεποιθήσεων μας αρχίζει από την ώρα της γέννησης μας. Όσο πιο κοινή σε όλους είναι μια πεποίθηση τόσο πιο δύσκολο να την αναγνωρίσουμε και να απαλλαγούμε από αυτή.
Συχνά η ερώτηση ¨Τι πιστεύω για αυτό που συμβαίνει και με κάνει να νιώθω τα συναισθήματα αυτά;¨ μπορεί να βοηθήσει να βρούμε τους προγραμματισμούς μας.

Όποια απορία σας μπορείτε να ρωτήσετε στην ομάδα μας στο Facebook!

Το πρόγραμμα μπορείς να το επαναλάβεις όσες φορές θέλεις, ή απλά να συνεχίσεις να κρατάς ημερολόγιο.

Εμείς προτείνουμε τον 1 μήνα σαν ελάχιστο χρόνο.

Επίσης , μέσα από την ομάδα αποφοίτων του Facebook, μπορείς να δηλώσεις συμμετοχή στις ομάδες παρακολούθησης πεποιθήσεων με συντονίστρια την Ευφροσύνη.


One comment

Leave a Reply